Tillagd i varukorgen
Tillagd i varukorgen
Gå till varukorgen

Hur du väljer leverantör för din inventariehantering.

Asset management software

När du ska välja vilken mjukvara för inventariehantering som du ska investera i, är det inte bara produktens funktioner som du måste jämföra - ibland kan leverantören ha en avgörande betydelse för ditt beslut, och det finns flera anledningar till det!

Fel leverantör eller implementering av en mjukvara som i grund och botten är ett fel för er verksamhet är ofta förenat med stora kostnader. I den här bloggen ska vi titta närmare på fyra nyckelområden, som du måste känna till för att kunna göra rätt val för ditt byggföretag.

Detta blogginlägg är ett av flera i en serie, skrivna för att du ska få ut maximalt ur både verktyg och personal. Läs de andra artiklarna här.

VARUMÄRKE

Varumärke och anseende spelar en väsentlig roll för kundlojaliteten. Därför är det viktigt att ta reda på om din leverantör anses tillhöra de ledande på marknaden när det gäller produkter och innovation. Är den mjukvara som din leverantör erbjuder dig särskilt anpassad för din bransch?

Det kan vara en hjälp för dig när du ska fatta ditt beslut att veta om en leverantör har erfarenhet av att leverera liknande projekt i tid och till avtalad budget samt vad leverantörens kunder tycker.

Rekommenderad läsning: Fyra sätt att lösa produktivitetsproblem inom byggbranschen med ON!Track >

ENKELT

Många chefer inom byggbranschen är tveksamma när det gäller att investera i ny teknologi, eftersom de är oroliga för att medarbetarna kommer att få svårt att använda det eller acceptera förändringen. Det kan vara tufft att få hela arbetslaget med på båten och använda nya verktyg och ny teknik på ett effektivt sätt. Och med den tidspress som gäller på en byggarbetsplats vill du säkert se till att mjukvaran kan implementeras snabbt och enkelt. Så därför ska du leta efter en mjukvara som är användarvänlig.

KOSTNAD

Oavsett vilken typ av mjukvara du jämför, så blir det till syvende och sist nästan alltid bara pengarna som avgör. Men det kan vara svårt att få en klar bild över hur mycket du måste betala för mjukvaran till inventariehanteringssystemet utan att ha en uppfattning om vilka direkta och indirekta kostnader som är förknippade med det. Det finns flera olika faktorer som kan påverka kostnaderna och som inte omedelbart är helt uppenbara, som till exempel priset för hårdvaran inklusive inventarieetiketter och eventuella tillhörande utbildnings- och supportpaket. Vissa leverantörer tar betalt efter antal användare, så priset kan vara avhängigt av hur många på ditt företag som ska använda mjukvaran. Kan din leverantör erbjuda transparenta kostnader och finns det några dolda avgifter?

Vi gör vårt bästa för att alla kostnader ska vara så tydliga och enkla som möjligt. Detta går till så att vi gör ett besök på din anläggning och efter en hel dags analyser av företagets olika processer och er utrustning lämnar vi över en rapport som beskriver vad vår lösning kostar och ställer detta mot de besparingar som lösningen innebär för ert företag. Av detta får du en klar bild av vad månadsavgiften skulle bli, vad till exempel uppgraderingar skulle innebära och eventuella förskottsavgifter.

SUPPORT

En av de största orsakerna till att en mjukvara inte fungerar som tänkt är att den inte har implementerats på rätt sätt från början. Enligt en undersökning kring teknologi säger 40% av byggföretagen att man inte har implementerat ny teknologi beroende på brist på support, nära följt av ekonomiska skäl på 37% och de anställdas tveksamhet på 32%.

Det kan vara frestande att köpa mjukvara direkt från "butikshyllan" på nätet, men då ingår för det mesta ingen utbildning eller nödvändig support före och efter implementeringen av mjukvaran. Vissa leverantörer erbjuder utbildning i början direkt efter köpet, men vet du om du kan få support under hela avtalstiden? Får du support på plats och kan de erbjuda det om något tekniskt fel skulle inträffa?

Om du söker en inventariehanteringslösning som kan möta alla dessa krav och önskemål, så ska du kontakta oss på Hilti redan idag.

Vi har mer än 75 års erfarenhet av byggbranschen och våra servicespecialister har hjälpt tusentals Hilti-kunder att identifiera möjligheter för att optimera och anpassa verktygsuppsättningen och digitalisera sättet att hantera verktyg och annan utrustning. Kolla vad våra kunder tycker här.



Dela

Kontakta oss
Kontakta oss