Serviceverkstad med personal och verktyg

Snabb och smidig verktygsservice

Boka en reparation online på några minuter

Det har aldrig varit enklare för dig att boka reparationer för dina elverktyg. Logga bara in på ditt Hilti-konto, fyll i några uppgifter om din reparation så tar vi hand om resten.

Med branschledande reparationsservice kan du räkna med att dina verktyg och din utrustning alltid är redo att hålla dig produktiv idag och imorgon. Därför erbjuder vi förmånliga garantivillkor, snabba reparationer av verktyg och möjlighet att boka reparationer online 24/7.

FAQ - Vanliga frågor om verktygsservice

Vad behöver jag tänka på vid paketering och frakt?

När du ska skicka dina verktyg på reparation är det viktigt att du följer några allmänna riktlinjer.

Riktlinjer
 
  • Batterier måste alltid skickas och märkas upp enligt regler för Farligt gods av behörig person, se www.hilti.se/dg, eller kontakta vår kundservice så hjälper vi dig.
  • Endast det som är trasigt får skickas till verkstaden. Tillbehör, förbrukningsmaterial, laddare, batterier eller andra saker får inte medfölja. Hilti tar inget ansvar för och ersätter inte vid förlust.
  • Hilti tillhandahåller inget förpackningsmaterial såsom kartonger, pallar eller pallkragar.
  • Endast det som står på reparationsordern får skickas med i lådan.
  • Dammsugare skickas utan filter eller behållare
  • Motorkap skickas utan klinga och tömd på bränsle
  • Bultpistol/Spikpistol skickas utan gasbehållare och krutpatroner
  • Asbest -H-klassade dammsugare eller verktyg det står ”asbest” på, måste fylla i en asbest-deklaration för att bekräfta att det inte är kontaminerat.

 

Vad ingår i Hilti reparationsservice?

  • 3 dagars reparationsservice
  • 3 månaders garanti på varje betald service
  • Kostar aldrig mer än 40% av listpriset av ett motsvarande nytt verktyg

Hur bokar jag en verktygsreparation online?

Att beställa reparation av ett elverktyg online går snabbt och enkelt och du kan följa statusen för din reparation under tiden.

  1. Logga in på ditt Hilti-konto
  2. Klicka på ditt namn längst upp i webbläsarfönstret
  3. Välj "Reparera verktyg" under Verktygshantering
  4. Markera rutan/rutorna för att välja det/de verktyg du vill ha och klicka på knappen "Reparation"
  5. Fyll i reparationsförfrågan, leveransalternativ, ordermärkning och klicka på "Skicka beställning". Fraktetikett skickas via e-post - skriv ut, fäst på kartongen och skicka

Hur spårar jag min reparationsorder?

När du lagt en reparationsorder på hilti.se kommer du att kunna spåra din order online närsomhelst, varsomhelst.

  • Du får  en spårningslänk till din epostadress tillsammans med bokningsbekräftelse
  • På hemsidan kan du gå högst upp och klicka på ditt konto

Vad innebär kostnadstak för reparationer?

Kostnadstak är en reparationskostnadsgräns som kan hjälpa dig att bättre förutse kostnaderna för din reparation. Vi har satt kostnadstaket till 40% av kostnaden för ett nytt verktyg. Kostnadstaket som vi har gäller för verktyg vars tvååriga garantiperiod har löpt ut och om vi kan reparera för en mindre kostnad så gör vi självklart det. Så om du fortfarande har garanti på ditt verktyg eller om du leasar verktyget av oss genom ett Fleet management-avtal, har du garanterat fria reparationer hos Hilti.

Vad kostar en reparation hos Hilti?

Hiltis verktygsservice är angenämt förutsägbart så du behöver inte oroa dig för oväntade kostnader.

• Upp till 2 år kostnadsfri period, inklusive reparationskostnad, reservdelar och frakt.
• Efter den kostnadsfria perioden finns ett fast kostnadstak för reparationer.
• Livstids tillverkningsgaranti på alla delar täcker alla former av fabrikationsfel.
• 3 månader ytterligare kostnadsfri period efter varje betald reparation

Hur snabbt får jag mitt verktyg reparerat?

• Dag 1 – Du beställer en verktygsreparation online och vi hämtar den var du än är. Klockan börjar ticka när verktyget hämtas upp av vår logistikpartner.

• Dag 2 – Ditt verktyg anländer till vår centrala verkstad i Arlöv där våra extremt duktiga tekniker plockar isär, analyserar, reparerar, rengör och testar verktyget. Naturligtvis använder vi endast originaldelar.

• Dag 3 – Vi levererar verktyget tillbaka till dig oavsett om du är där vi hämtade upp det eller om du vill få det levererat någon annanstans. Lyckas vi inte återlämna verktyget tredje dagen, bjuder vi på reparationskostnaden.

Vad innebär 3-dagarsgaranti?

Eftersom vi äger och kontrollerar hela värdekedjan från utveckling till eftermarknad och reparationer erbjuder vi också en oslagbar reparationsservice med lika oslagbara ledtider.

Om det tar mer än tre dagar för dig att få tillbaka ditt reparerade verktyg, är hela kalaset gratis.*

*Villkor såsom geografiska begränsningar tillämpas

Är det gratis reparationer med Fleet management?

Med Fleet Management täcks alla reparationskostnader, de utförs inom tre dagar och levereras direkt till din arbetsplats. Batterier, laddare och reservdelar ingår också.

elverktyg på reparation

Spåra dina reparationer med ett klick

Det börjar med en reparationsbeställning

Vår nya och uppgraderade reparationstjänst online erbjuder funktioner som ger dig smidig service och transparent spårning över din verktygsreparation. Några av våra senaste funktioner är:

  • Få en spårningslänk som du kan komma åt utan att behöva logga in
  • Se det förväntade datumet för upphämtning och leverans av dina verktyg
  • Ändra leveransmottagare av ditt verktyg under tiden den är på reparation 

Enklare och tryggare reparationer för dig

Boka reparationer dygnet runt online

För bästa bekvämlighet kan du beställa reparationer utanför arbetstid via onlineportalen. Detta gäller även upphämtning och leverans.

Smidig upphämtning av verktyg

Snabbare och enklare reparationsprocess med vår upphämtningstjänst för reparationer. Boka en reparation för upphämtning redan nästa arbetsdag från ditt kontor eller lager.

Tryggt kostnadstak för reparationer

För att göra kostnaderna förutsägbara och rättvisa erbjuder Hilti en kostnadsgräns för verktyg på 40% av kostnaden för ett nytt verktyg. Det gäller köpta verktyg vars garanti har löpt ut. 

Image alt text (optional)

Gratis verktygsreparationer för alltid

Allt du behöver göra är att teckna ett Fleet Management-avtal med oss

Med ett Fleet Management-avtal täcker vi alla dina underhållsbehov på dina elverktyg, inklusive slitage, service och reparationer. Du får kostnadsfria och snabba reparationer som minskar stillestånd på din arbetsplats och således gör ökar er produktivitet.

Allt detta bidrar inte bara till högre produktivitet utan också till bättre kostnadskontroll över vad du spenderar på verktyg, utrustning och hantering. När du är avtalskund kommer vi aldrig att debitera för dina reparationer. Om du inte har Fleet management-avtal och är intresserad är du välkommen att kontakta oss. Följ länken nedan.

Image alt text (optional)

Kalibrering av mätverktyg

Tjänsten inkluderar verifiering av mätprecision, justering och ett kalibreringscertifikat

Vi erbjuder en kalibreringstjänst för att testa och justera dina laser- och mätverktyg, inklusive multilinjelaser, roterande lasrar, krysslaser, punkt- och linjelasrar, betongskannrar och totalstationer. Detta kan du boka på samma sätt som en reparation.

Du får ett kalibreringscertifikat som bekräftar att verktyget uppfyller originaltillverkarens standarder och motsvarar en försäkran om överensstämmelse enligt ISO/IEC 17050-1.

Hilti Verktygsservice reparationsvillkor och bestämmelser

1. Hilti Verktygsservice

Om ett fel uppstår på ett Hilti-verktyg tar Hilti hand om det snabbt, professionellt och helt kostnadsfritt i upp till 2 år från inköpsdatumet. Efter det fortsätter vi att bevisa kvaliteten på våra produkter genom att sätta en gräns för vad en reparation får kosta- under verktygets livstid - det vill säga hela den beräknade livscykeln för ett Hilti-verktyg. Vi ger dig även en livstidsgaranti för tillverkningsfel. Det är inte bara betryggande att veta, det är unikt inom det här området.

2. Inga reparationskostnader i upp till 2 år

Under de första två åren, från det datum då verktyget ursprungligen köptes från Hilti, kommer alla reparationer att utföras kostnadsfritt för kunden.

Detta inkluderar:

Kostnader för upphämtning och transport
Arbetskostnader
Felaktiga delar och delar som är slitna
Service när serviceindikatorn på verktyget meddelar om dettta
Funktionskontroll, justering och säkerhetskontroll
Transport tillbaka
För vinkelslipar, verktyg med NiCad/NiMH-batteriteknik, bensindrivna kapsågar och DX 860 krutdriven spikipstol gäller 1 års kostnadsfri garantiperiod.
For diamond systems with an operating hours counter, the repair cost limit applies for 2 years or 200 hours (whichever is reached first). För diamantsystem med drifttidsräknare gäller reparationsgarantin i 2 år eller 200 timmar beroende på vilket som uppnås först.

3. Tak för reparationskostnad

Efter den kostnadsfria perioden är utgången fastställer Hilti en gräns för reparationskostnader under verktygets hela livslängd. För repoarationer som begärs av kunden utanför den inledande kostnadsfria perioden debiteras kunden högst 40% av listpriset för motsvarande verktyg. Om kostnaden för reparationen ligger under denna gräns betalar du endast den faktiska kostnaden. Standardförsäljningspriset är det pris som visas på www.hilti.se vid tidpunkten för reparationen/reparationerna. Under 3 månader efter varje reparation som du betalar för får du samma reparationsgranti som för ett nytt verktyg. Begränsningen av reparationskostnaden gäller under verktygets hela livslängd förutsatt att alla reparationer utförs av Hilti.

4. Tillverkarens garanti

Hilti kommer att reparera eller byta ut, kostnadsfritt och under verktygets hela livslängd, alla verktyg som har defekter till följd av:

Felaktiga material
Tillverkningsfel
Så länge verktyget har servats av Hilti enligt tillverkarens riktlinjer 
  

Allmänna villkor och bestämmelser gäller

5. Allmänt och undantag

Alla tillbehör är undantagna. Kolvar och buffertar i verktyg för skjutmontage/direktinfästning samt filter för dammsugare och bensinsågar omfattas inte av Hilti Verktygsservice. Reparations- eller ersättningskostnader för dessa artiklar ska betalas av kunden.
Startdatum för alla garantier är det datum då verktyget levereras till kunden från Hilti..
Vissa verktyg är undantagna från vad Hilti Verktygsservice täcker och som beskrivs ovan, detta inkluderar:

1. Verktyg som inte används för avsett ändamål, i strikt överensstämmelse med bruksanvisningen och andra anvisningar från Hilti.
2. Begränsningen av reparationskostnaden och förlängningen av reparationstiden med 3 månader gäller inte för batterier och laddare. Batterier och laddare byts ut i stället för att repareras inom den kostnadsfria perioden i upp till två år.
3. Den kostnadsfria perioden gäller inte för SIW-verktyg och -satser för byggnadsställningsbranschen och WSR/SR-verktygssatser för pallbranschen. Gränsen för reparationskostnader gäller dock fortfarande för SIW för ställningsbyggare och endast WSR 1400 för pallbranschen.
4. Förlängningen på 3 månader gäller inte för TE 60-verktyg för hålrumsbyggare, SIW-verktyg och -satser för ställningsbyggare eller WSR/SR-verktygssatser för pallbyggare.

Följande undantag gäller för hastighetslöftet om 3 dagar eller kostnadsfri reparation:

1. Totalstation (POS), tunga diamantverktyg (DS-verktyg och väggsågar), gruvverktyg (TE MD)
2. Specialutrustning / icke-standardiserade artiklar
3. Verktygsreparationer som kräver ett förtydligande/kompletterande uppgifter från kunden för att reparationen 
4. Verktyg som har returnerats till Hilti för en offertförfrågan om reparation
5. Leveranser som nekas, avvisas eller ombokas av kunden
6. Verktyg som skickas som farligt gods (inklusive litiumbatterier med mer än 100 Wh)
7. Reparationer som hämtas av kunden av en tredje part som inte har instruerats av Hilti
8. Verktyg som inte har sålts av Hilti Svenska AB eller som inte har sålts under en bestämd tidsperiod
9. Vissa geografiska restriktioner inklusive öar utan bro till fastlandet.
10. Artiklar som aldrig fått ett serienummer från Hilti
11. Leveranser som försenas av en Force Majeure-händelse
12. Bulkleveranser; mer än 15 verktyg från en kund per arbetsplats åt gången
13. Upphämtning av pallar
14. Dagar då Hilti Tool Service Centre inte är i drift på grund av helgdagar eller andra speciella tillfällen

Hiltis standardvillkor och försäljningsvillkor gäller.

Dela