Framgångsrik utbildning och inlärning av säkerhet innebär att information levereras på ett sådant sätt att det förankrar ämnet på ett hållbart sätt, och initierar en förändring mot ett säkrare beteende. Teorier om inlärningsteori menar att några av de viktigaste faktorerna för att utbildningen ska få fäste är informationens relevans (personlig relation till ämnet); nyhetsfaktorn (lära sig något nytt); interaktivitet och hands-on (möjlighet att uppleva); mediastöd (att erbjuda olika inlärningssätt); och humor (ett ökat engagemang och minne).
Säkerhetsutbildning får inte vara en engångsföreteelse. Enligt en analys från psykologen Herman Ebbinghaus, är upprepning av säkerhetsutbildningsinformation nyckeln till att fakta faktiskt fastnar. Om informationen inte upprepas, kan upptill 80 % av informationen gå förlorad inom en månad.
Utbildningsformaten bör representera målgruppernas inlärningsbehov. Utbildningssituationer ansikte-mot-ansikte erbjuder flera fördelar, såsom kraften i att dela i personliga upplevelser, utbyta erfarenheter eller att diskutera i grupp. Demografin inom personalstyrkan på byggföretag – liksom inom andra branscher – är under ständig förändring och digitala inlärningsformat blir alltmer attraktiva.
Slutligen, ger utbildning och inlärning utslag om ledningen lever upp till det den säger, vilket innebär att samtliga nivåer inom en organisation rättar sig efter värderingarna om säkerhet.